Vállalkozásból vállalat

Így fordítsd előnyödre a hazai vállalkozói szektor gyenge pontját!
4 lépcsős stratégiai mix a sikerért!

Az elmúlt 20 évben, mialatt vállalatvezetőként dolgoztam, rengeteg különböző méretű vállalkozást láttam közelről. Megtapasztaltam, hogy sikeres vállalkozások buknak el vagy akadnak el a fejlődésben világos üzleti stratégia hiányában!  

austin-distel-1501089-unsplash_1.jpg

Fotó: Unsplash

 

Hazai vállalkozásokről publikált felméréséből is az látszik, hogy:

  • A vállalkozások számára a legnagyobb kihívás az új ügyfelek elérése és a versenyképesség növelése
  • A KKV-k általában 1 évre terveznek, részletes üzleti tervet viszont nem nagyon készítenek.
  • A kisebb vállalkozásoknál nem jellemző a hosszú távú tervezés és a stratégiai célok lefektetése.
  • A 10 fő alatti mikrovállalkozásoknak csak 13%-a (!!!) készít rendszeresen üzleti tervet. 

 

Mi a tanulság?

A hiányosságokat egyszerre lehet veszélynek és lehetőségnek is értékelni.

A globalizáció és a villámgyors technikai fejlődés korában a piacok határai mind földrajzi mind vállalkozásméret tekintetében egyre jobban elmosódnak, eltűnnek. A hazai mikrovállalkozásoknak és a KKV szektornak már a nemzetközi nagyvállalatokkal is meg kell küzdeniük a piacukon, akik nemcsak a tőkeellátottság és a szinte korlátlan erőforrások tekintetében jelentenek veszélyt, hanem azért is, mert a tevékenységüket hosszútávú stratégia mentén irányítják.

A maximum egy éves tervezés vagy a tervezés hiánya magyarázatot ad arra a hazai kutatásokból kimutatható ellentmondásra is, hogy bár fontosnak tartják a versenyképesség növelését a vállalkozások, mégsem tesznek valódi lépéseket. Amig a fókusz a napi működés fenntartásán van, amig a perspektíva maximum egy évet ölel fel, nagyon nehéz hosszútávú fejlesztésekben gondolkodni. Ennek hiánya azonban komoly veszélyt jelent a versenyképesség szempontjából.

 

Mit tehetnek a mikrovállalkozások és a KKV-k, hogy növeljék a versenyképességüket?

A stratégiai gondolkodás erősítése, a hosszútávú stratégiai tervezés bevezetése hatalmas lehetőség a hazai mikrovállalkozói és a KKV szektor számára!

Gondolj bele, ha 3-5 éves stratégia célokat fogalmazol meg, hosszútávú stratégiai tervet készítesz és rendszeresen készítesz üzleti tervet már rögtön bekerülsz a piacod felső régiójába!

Ha emellett a következői 4 elemből álló stratégia mixet is alkalmazod, tovább növelheted az előnyödet!

  1. Erősítsd a vállalkozásod alkalmazkodóképességét!

Ahogy ezt már egy korábbi bejegyzésben is kifejtettem, ma már nem a nagy hal eszi meg a kis halat, hanem a gyors hal a lassút. Ehhez azonban tényleg gyors alkalmazkodóképességre van szükség. Legalább évente vizsgáld felül a stratégiádat, piacodat, termékportfóliódat. Vizsgáld meg miben tudsz vagy kell megújulnod!

  • Mik voltak a legsikeresebb termékeid, szolgáltatásaid? Miért? Milyen irányba kellene fejlesztened a termékportfóliódat?
  • Mi a közös azokban az ügyfelekben, vevőkben, akikkel a legsikeresebben tudtál együtt dolgozni, akik a legelégedettebbek voltak a vállalkozásoddal?
  • Melyek azok a folyamatok, belső tényezők, amik lassítják a munkát, fejlesztésre szorulnak?

 

  1. Koncentrálj az erősségeidre!

Vizsgáld meg mik azok a rendelkezésedre álló erőforrások, készségek, tapasztalatok, kapcsolatok, szóval bármi, amiben jó vagy, ami előnyt tud biztosítani számodra a konkurenciával szemben. Építkezz ezekre az erősségekre, emeld ki őket a kommunikációdban, tudasd a piacoddal, ügyfeleiddel is, hogy ez miért előnyös számukra.

Széles termékkör? Gyors kiszolgálás? Profi szakmai támogatás? Bármi is legyen az erősséged mutasd meg, emeld ki a kommunikációdban!

  1. Különböztesd meg Magad!

Az erősségek feltérképezése már jó kiindulópont, de gondold tovább! Mi az, amiben más vagy, mi az, amivel eléred, hogy Téged válasszanak! Hogyan leszel látható és hallható a „piaci zajban”?

Mivel tudod megkülönböztetni Magad?

Elsőként nézd végig az erősségeidet. Jó eséllyel ezek között találsz olyanokat, amikkel meg tudod különböztetni a vállalkozásodat a piacodon!

Ha jelenleg úgy érzed nincs ilyen megkülönböztető jegyed, akkor törekedj rá tudatosan!

Az alábbiak a legkézenfekvőbb lehetőségeid!

  • Újszerű, innovatív megoldást tudsz nyújtani ügyfeleid problémájára, egyedi termékkel vagy szolgáltatással
  • Sajátos üzleti modellt alakítasz ki
  • Saját munkamódszerrel dolgozol
  • Egyedi, jól megkülönböztető az arculatod és a kommunikációd

 

  1. Készíts egy ütős hosszú távú stratégiát!

A vállalkozásod alapja az üzleti stratégiád építőköveiből áll össze! Stabil építményhez pedig elengedhetetlen a biztos alapozás!

Fogalmazd meg a hosszú távú stratégiai céljaidat!

  • Hova szeretnél eljutni a vállalkozásoddal,
  • milyen fejlesztésekben gondolkodsz,
  • milyen piacokra szeretnél betörni,
  • milyen termékeket szeretnél később bevezetni? 

Ez már jó kiindulási alap ahhoz, hogy fel tudd építeni azt a stratégiai lépcsőt, amin lépcsőfokról, lépcsőfokra tudsz haladni. A hosszútávú tervezés nélkül mindig csak azokat célokat látod, amit rövidtávon meg tudsz valósítani. Egy komolyabb üzlet felépítése azonban hosszabb folyamat. Ha pedig hiányzik a hosszú távú perspektíva akkor hamar elveszíted a motivációdat. A fenti stratégiai mix helyes alkalmazása komoly lendületet és előnyt biztosíthat vállalkozásodnak az egyre erősebb piaci versenyben is!

 

Ha szeretnéd vállalkozásod versenyképességét növelni, de úgy érzed egyedül nem boldogulsz keress bizalommal és dolgozz velem!

Ha fejlesztenéd vállalkozásodat vagy Magadat vállalakozóként, vezetőként, csatlakozz az ingyenes Bridge Üzleti Katalizátor zárt FB csoporthoz!

 

 

 

 

Várszegi Erika

Nem vagyunk egyformák! Miért építenénk egyformán a vállalkozásunkat és főleg miért építenénk egyforma vállalkozásokat! A kulcs egy testreszabott, ütős üzleti stratégia, ami a Te és vállalkozásod erősségein alapul, világosan megkülönböztet és pozícionál a piacon!

Facebook oldaldoboz

Állandó oldalak

süti beállítások módosítása
Vállalkozás