Vállalkozásból vállalat

Ha valódi megoldást keresel a vállalkozásod problémáira, keresd a probléma győkerét!
4 pillér, ami segít a diagnózisban

Egy elakadás, probléma esetén sokszor mélyebb diagnózis felállítása nélkül kezdjük „gyógyítani” a vállalkozásunkat.

Általános „immunerősítőket” alkalmazunk. C-vitamin gyanánt egy jó kis Facebook kampányt, multivitaminként a weboldal felturbózását, de tudjuk egyáltalán, hogy hol van a probléma? Ha egy vállalkozás nem úgy működik, ahogy szeretnénk, akkor elsőként a probléma gyökerét kell megtalálnunk. Enélkül csak tüneti kezelést alkalmazhatunk.

Ha nem a megfelelő helyen avatkozunk be, akkor pedig nem fogjuk a valódi problémákat megoldani.

jiangxulei1990-eizzzwtkbju-unsplash.jpg

Fotó: Unsplash

Egy vállalkozás egy komplex rendszer, így nem könnyű felállítani a helyes diagnózist. Ebben tud segíteni a Balanced Business Modell, ami azon a tapasztaltomon alapul, hogy hosszútávon az a vállalkozás tud fenntarthatóan, sikeresen működni, amelyik egyensúlyban van, ahol nem a mindennapi tűzoltásé a főszerep.

A modell a vállalkozások kritikus elemeit 4 pillérbe rendezi, így sokkal könnyebb megtalálni a probléma gyökerét és segít meglátni az összefüggéseket ebben a komplex rendszerben.

A Balanced Business Modell alapján a vállalkozások az alábbi 4 pillérre épülnek.

  1. Személyes pillér (Nagyvállalatok esetén a vállalati kultúra veszi át a helyét)
  2. Szakmai pillér
  3. Stratégiai pillér
  4. Operatív pillér

 

Tipikus hiba, hogy mivel többségében a mindennapjaidat az operatív tevékenység tölti ki még cégtulajdonosként vagy vállalatvezetőként is, így itt észleled a problémákat is. De vajon csak itt van probléma, azért, mert ezt veszed észre elsőként? Másik kérdés, hogy vajon az itt észlelt problémáknak a gyökere is itt van?

Ez rögtön rá is mutat az első általános egyensúlytalanságra. Vezetőként a teljes vállalkozás kézben tartása a feladatod. Ha elmerülsz abban a bizonyos operatív mocsárban, akkor vajon ki fog a stratégiával foglalkozni?

Arról nem is beszélve, hogy a személyes motivációd mennyire sínyli meg hosszútávon ezt az „állandóan el vagyok havazva, és tele vagyok problémával” helyzetet.

Ez önmagában a vállalkozói lét egyik paradoxona.

Vállalkozol, hogy szabadabb legyél és megvalósítsd önmagadat és nem utolsó sorában pénzt is keress, de a valóságban sok esetben létrehozol egy alternatív munkahelyet magadnak, ahol sokkal többet dolgozol, mint alkalmazottként, ellenben minden a Te válladat nyomja egy személyben, és bonuszként még garantált fizetésed sincs.

Na de akkor kezdjük az alapoknál.

Mi is ez a 4 pillér, hogy kapcsolódnak egymáshoz és miért fontos, hogy mindegyik rendben legyen?

1. Személyes pillér

Kezdjük a személyes pillérrel. Kisvállalkozások, de sokszor még középvállalkozásoknál is a tulajdonos a vállalkozás motorja. Ezért megkerülhetetlen kérdés a személyes alap motiváció a vállalkozás létrehozásával és működtetésével kapcsolatban. A vállalkozásodra rányomja a bélyeget a személyiséged, és az értékrended. Egy nagyobb vállalkozás esetén ezt a szerepet a vállalati kultúra veszi át.

Milyen problémák tudnak a személyes pillér kapcsán felmerülni?

A munka-magánélet egyensúlyának felborulásán túl nagyon gyakori tünet, hogy az éppen divatos trendek alapján építed, fejleszted a vállalkozásodat. De vajon egy introvertált cégtulajdonosnak ugyanazok az eszközök lesznek komfortosak például a vevőszerzésre, mint egy extrovertált vállalkozónak? Nyilvánvalóan nem. Rövid távon magadra erőltethetsz szerepeket, „eljátszhatod”, hogy más vagy, de ezzel 3 probléma is van. Az első, hogy rengeteg energiát kell fordítanod a szerepeidre. A második, hogy nem fogod jól érezni magad, és a harmadik, hogy nem leszel hiteles. Ez pedig már a vállalkozásunk közvetlen sikerét is befolyásolja.

A megoldás, hogy nem az általános, sztenderd utat követed, hanem a saját erősségeidre és a saját személyiségedre építed a vállalkozásodat! Hatalmas eszköztár áll rendelkezésre, válaszd és használd a Hozzád és a céljaidhoz legjobban passzolót.

 2. Szakmai pillér

Nézzük a szakmai pillért! Egy vállalkozás alapja egy termék, egy szolgáltatás, egy ötlet. Maga az a tevékenység, amire épül a vállalkozás.

Ezért lelkesedsz, ezzel szeretsz foglalkozni, ebben vagy szakértő.

Milyen problémák szoktak felmerülni?

A leggyakoribb probléma, hogy egy vállalkozás irányítása során egyre kevesebb időd jut az alaptevékenységre. Hiszen egy vállalkozás működtetése rengeteg egyéb feladatot ró Rád. Ráadásul olyanokat, amikhez nem értesz, nem szeretsz.

És itt közbevetőleg megtaláltuk a vállalkozás második paradoxonát. Azaz azt, hogy lelkesedsz valamiért, jó vagy benne, létrehozol egy vállalkozást, azért, hogy de jó lesz majd, hogy megélsz a szenvedélyedből, abból, amit szeretsz csinálni, de egyszer csak azon veszed észre magad, hogy könyvelőhöz rohangászol, utalsz, számlázol, posztokat írsz a közöségi média felületekre, hogy megtaláljanak, később nagyobb vállalkozás esetén irányítod a vállalkozás teljes operatív működését. Ez pedig már legkevésbé sem arról a szakmáról szól, amiért belevágtál!

Nyugi, itt is van megoldás. De ezt csak tudatos hozzáállással tudod kezelni. A kulcsszó itt a szervezetfejlesztés, kiszervezés. De ahhoz, hogy valakinek megmond mit kell csinálni megint sokkal nehezebb, mint Neked megcsinálni. Másrészt pontosan kell tudnod azt, hogy mit akarsz elérni.

A pillér egyensúlyéhoz az pedig alap, hogy megfelelő szaktudással, szakértelemmel rendelkezel, ismered a szakmát, folyamatosan fejleszted Magad az eszközeidet a vállalkozás jellegétől függően!

3. Stratégiai pillér

És el is érkeztünk a harmadik, kulcspillérhez, a stratégiai pillérhez.

Ez tartalmazza mindazt ami ahhoz kell, hogy üzleti tevékenység legyen abból a tevékenységből, termékből, amin a vállalkozásod alapul. Így keresel pénzt, így érsz el eredményeket.

Ide tartozik az üzleti tervezés, az üzleti modell kialakítása és az üzleti stratégia.

Úgy gondolod, hogy ezt a részt inkább átugrod? Mert fogalmad sincs hogyan kellene csinálni és egyáltalán eszik vagy isszák?

Itt a cikkben persze átugorhatod, de előbb utóbb vissza kell térned ehhez a területhez, amikor összecsapnak a fejed fölött a hullámok.

A stratégiával teszed le a vállalkozásod építőköveit. Ennek keretében határozod meg, hogy mik a céljaid, és a stratégia adja az útvonalat a megvalósításhoz, lépésról-lépésre. Kik lesznek a vevőid? Hova pozicionálód Magadat a piacodon?  Itt alapozod meg, miért Téged válasszanak az ügyfeleid. De ami a legalapvetőbb? Mi lesz az, miért a vevőid fizetni fognak? Milyen értéket adsz számukra, milyen terhet veszel le a vállukról a termékeiddel, szolgáltatásaiddal.

Ha ezeket a kérdéseket nem teszed rendbe, akkor a marketing akcióid sem feltétlenül fognak célba érni, hiszen itt alapozod meg a marketingedet, értékesítésedet, az egész működésedet.

A stratégia és egy jó üzleti modell segít abban, hogy ne a véletlenen múljon az eredmény. 

Itt a legegyszerűbb az egyensúlytalanságról beszélni, hiszen ez a terület nagyon sok vállalkozásnál eleve elhanyagolt.

Megnyugtatlak, ez nem a Te hibád. Kevés tényleg érthető és használható információ áll rendelkezésre, főleg ha a KKV szektorhoz tartozol. Sok a tévhit, hogy stratégia és üzleti terv csak a nagyoknak szükséges. Kisvállalkozásoknál ezért sokszor ösztönös vállalkozásépítés történik. Ez azonban hosszútávon általában kevésnek mutatkozik.

De nézzük a személyiség és a stratégia kapcsolatát. Ha Te vagy a vállalkozásod motorja, akkor hatalmas erőt tud adni a Te motivációd, szenvedélyed, amivel a vállalkozást működteted. De mi történik, ha éppen rossz napod van, vagy hullámvölgybe kerülsz és még nem is a jelenlegi koronavírus helyzetre gondolok. Ez milyen hatással van jelenleg a vállalkozásodra? Erre is jó a stratégia. Leveszi rólad a napi útkeresés terhét, ad egy követhető irányt és persze azt a külvilág is észreveszi, ha végre egy irányba mutat minden!

Ha ijesztő, akkor fordulj szakemberhez, aki segít rendbe tenni az alapokat.

 4. Operatív pillér

A 4. az operatív pillér. Ez tartalmaz mindent, ami a vállalkozás működtetéséhez tartozik. A profilodtól és méretedtől függően ide tartozik a gyártás, kiszállítás, a tanácsadás, a posztolás, a pénzügyek, a HR, a marketingtevékenységek, az ügyfélkapcsolatok, stb.

Na ez az a terület, ahol el tudunk veszni. Cégtulajdonosként vagy vállalatvezetőkét is elsüllyedünk abban a bizonyos operatív mocsárban. A legtöbb vállalkozó itt tölti a legtöbb idejét, ide fordítja a legtöbb energiáját. Hogy ez miért okozhat problémát, azt szerintem most már Te is látod.

 Összefoglalás

Egy vállalkozás egy komplex rendszer. Minél nagyobb, annál komplexebb, de a fenti pillérek egy egyszemélyes vállalkozásnál is szükségesek.

Ha elakadtál a vállalkozásoddal, ha nem ott tartasz, ahol szeretnél, vagy a vállalkozásod kezd nyűg lenni a válladon, akkor érdemes a fenti pilléreket sorba venni és megtalálni melyik területen vagy a legnagyobb probléma. Ha egy csónakra gondolsz, amin lyuk keletkezik, kifizetődőbb befoltozni a lyukat, mint folyamatosan merni ki a vizet a csónakból.

 

Várszegi Erika

stratégiai tanácsadó, üzleti stratégiaépítő

info@varszegierika.hu

 ******

Ha tetszett a bejegyzés, akkor látogass el a weboldalamra és iratkozz fel a hírlevelemre vagy írj e-mail! Hamarosan megjelenik a témában egy e-bookom és egy teszt, amivel könnyen letesztelheted egyensúlyban van-e a vállalkozásod. Feliratkozóknak az e-bookot és a tesztet is ingyenesen küldöm.

 

Várszegi Erika

Nem vagyunk egyformák! Miért építenénk egyformán a vállalkozásunkat és főleg miért építenénk egyforma vállalkozásokat! A kulcs egy testreszabott, ütős üzleti stratégia, ami a Te és vállalkozásod erősségein alapul, világosan megkülönböztet és pozícionál a piacon!

Facebook oldaldoboz

Állandó oldalak

süti beállítások módosítása
Vállalkozás